• Posted on: 12 October 2013
  • By: greeny

Ezt a bejegyzést megint a LEAN alapjainak szánom. Minél többet jártatja az ember az agyát rajta annál kézenfekvőbbé válik az egész rendszer. Mert ez egy rendszer. Az öt alapelv megmutatja az utat, hogy hogyan lehetünk hatékonyak.

 

Érték

Határozd meg (azonosítsd!) hogy mi az érték a termékedben, illetve a szolgáltatásban amit nyújtasz. Nem, nem leülni kell és mélyen elfilozofálni arról hogy mi is lehet az érték. Az értéket ugyanis mindig a vevőd, vagy a vevőid határozzák meg. Meg kell tehát kérdezned őket, vagy a vevőd bőrébe bújva (vigyázat csak jelentős empátia szinttel rendelkezőknek ajánlott!) kell végig gondolnod hogy mi is lehet az érték. Érték lehet valami nagyon szembetűnő is, de sokkal izgalmasabbak a rejtőzködő értékek. Azok a cégek amelyek csak a szembetűnő értékekre koncentrálnak gyakran maradnak alul a versenytársaikkal szemben. A rejtőzködő értékek sok esetben nem is tudatosak, azok csak érzés formájában léteznek. Szembetűnő érték lehet egy funkció, valamilyen tartalom vagy akár a minőség. Ezek megfoghatóak, ezért ezekre fókuszálunk, hiszen a "mérnökök" ezekhez értenek. "Tegyünk még egy gombot weboldalra ami összeadja a rendelés értékét és küld egy összegző emailt a megadott címre!" - ugye milyen könnyű azt gondolni hogy a vevőnek tényleg erre van szüksége? Azonban elfeledkezünk róla, hogy pélául az oldal nem kompatibilis a Chrome böngészővel (a magyar webezők 33%-a használja). Ez azt jelenti, hogy lemondunk minden harmadik látogatóról. Még másképpen megfogalmazva: nem vesszük figyelembe azt a rejtett igényt hogy vevőként minimálisan elvárjuk hogy az oldal elérhető legyen legalább a népszerű böngészőkön. Egyéb rejtett érték lehet az idő (gyorsan töltődjön be), illetve sokszor az ár is. Vevőként szeretném megválasztani azt hogy miért fizetek. Szeretném látni hogy ha valami 1000 forintba kerül, akkor ez az összeg miből adódik össze, mi az amiről lemondanék mert számomra nem ér annyit mint amennyibe kerül. Ennek a megvalósulása érhető tetten a fapados repülőjáratoknál. A szolgáltatás teljesen le van csupaszítva, és kiválaszthatom hogy miért vagyok hajlandó fizetni és miért nem.

Értékáram

Ha meghatároztuk az értéket (értékeket), akkor elemeznünk kell a folyamatunkat és kivenni minden olyan folyamatlépést amely nemteremt értéket a vevőnek. Ennyire egyszerű. Ne csináljunk olyat ami felesleges.

Áramlás

Aznosítsuk azokat a tényezőket a folyamatban amelyek gátolják az érték áramlását és szüntessük meg őket. Ez az elv nem szól másról, mint a veszteségvadászatról. Szüntessük meg a veszteségeket amlyek fékezik az érték áramlását.

Húzóelv

Egyszerűen megfogalmazva: csak akkor és csak azt állítsunk elő ami szükséges. Másszóval: vevői igényre történő munkavégzés. Miért? Mert minek csinálja valamit, ha senki sem igényli? A tétlenség ugyan veszteség, hiszen nem termel hasznot, azonban olyat termelni amit később nem lehet értékesíteni még nagyobb veszteség, hiszen erőforrásokat és alapanyagokat is igényel.

Tökéletesítés

Sose dőljünk hátra, mindig lehet jobban csinálni. Veszteség minden folyamatban van.

Már megint a LEAN